czwartek, 15 lutego 2018

ZEUS GROMOWŁADNY


ZEUS GROMOWŁADNY

Ten który wśród ludzi największą boską odbiera cześć
O nim o Zeusie gromowładnym chcę ułożyć pieśń
Muzy wspomóżcie w zadaniu którego się podjąłem
Otoczcie mnie w krąg i szepczcie otoczonemu kołem
Wszystkie boskie siostry i przychylne mi wiatry
Pomóżcie w pisaniu by wers za wersem bogaty
W treść był i pięknie przyodziany kształtem formy
Bym dla Dzeusa napisał wiersz diamentowy
Wśród olimpijskich bogów Zeus jest najsilniejszy
Wie o tym doskonale cały ród człowieczy
Jest też i najmędrszy gdy daje ci radę
Bądź pewien że pomyślnie rozwiążesz każdą sprawę
Jest przepotężny jego atrybuty gromy i błyskawice
Ma piękną postać cudownej urody lice
Bywa gniewny wówczas drżyjcie wrogowie mali
Przed gniewem błyskawicznego Dzeusa nic nie ocali
Wiele świątyń mu wzniesiono by czcić jego imię
Tak we dnie jak i w nocy tak w lecie jak i zimie
Z szumem liści dębu kapłani objaśniali wolę jego
Przemawiał za pośrednictwem drzewa tego
Znajdowały w nim dom gołębie i źródło wybijało
Dąb ten był jakoby bóstwa potężnego ciało
Dzeus był Dzeus jest Dzeus będzie
Pokrótce o najwyższym z Olimpu opowie moje orędzie
Wszystkie greckie narody pod Zeusa imieniem
Jednoczą się bratersko będąc jednym plemieniem
Uświetnił go Fidiasz posągiem olbrzymich rozmiarów
Gdyby go ożywić za pomocą czarów
Osiem razy przewyższał by rozmiar człowieka
Jednakże data powstania posągu tak dziś daleka
Posąg spłonął kiedyś nie przetrwał próby czasu
I gdy burza na dworze czyni wiele hałasu
To Zeus gromowładny ciska o ziemię błyskawice
W jego świątyni dnia jednego zapalę gromnicę
Wielką świecę symbol mojego dla Zeusa szacunku
Rozpalę płomyk na świecy w myśl podarunku
Jest królem niebieskiego Olimpu ojcem bogów
Najwyższy to bóg wśród Achajskich narodów.

18.01.2012.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz